Věda pro zdravý životní styl

Jistě si mnozí z nás postesknou, že současná doba na nás klade velké nároky a to nejen po stránce odborné připravenosti na řešení složitých pracovních úkolů, ale i po stránce naší fyzické zdatnosti, abychom vysoké životní tempo byli schopni zvládnout ve zdraví nejen tělesném, ale i duševním. Proto se také zájem odborníků obrací směrem k intenzivnímu studiu vlivu životního stylu na zdraví současné populace.

Komunitní diskuze

Související obrázky

Potravinová pyramida

Zdravý životní stylZdravý životní styl 2Zdravý životní styl 3

Jednou z důležitých součástí zdravého životního stylu je bezesporu vhodná výživa. Mnoha studiemi bylo dokázáno, že vhodnou výživou lze ovlivnit nepříznivý trend šíření neinfekčních onemocnění hromadného výskytu takzvaných civilizačních chorob, ke kterým patří kardiovaskulární choroby, rakovina, diabetes mellitus 2 typu, obezita nebo neurodegenerativní onemocnění (např. Alzheimerova a Parkinsonova choroba). Hlavní negativní faktory, které mohou vést k těmto onemocněním jsou: nadbytečný příjem soli, vysoký příjem alkoholu, nevhodné složení přijímaných tuků, vysoký příjem energie a nedostatečný příjem ovoce a zeleniny. Vědecké poznatky z oblasti lidské výživy jsou pro širokou veřejnost formulovány názorně v podobě výživových pyramid nebo také v podobě talíře či kruhu a přinášejí informaci jaké potraviny a v jakých množstvích bychom je měli denně přijímat. Jsou souhrnem doporučení, která odrážejí nejnovější vědecké poznatky a jsou v souladu s výživovými cíli a doporučeními našich i evropských odborných společností pro výživu.

 

 

 

 

Na co bychom se měli podle výživových doporučení zaměřit:

  • na udržování optimální tělesné hmotnosti rovnováhou mezi příjmem a výdejem energie (v rozmezí 18-25 BMI). Z toho plyne i potřeba pravidelné fyzické aktivity. Ta má lepší účinky na udržení hmotnosti, než různé způsoby hladovění. Pohyb je navíc nedílnou součástí prevence kardiovaskulárních chorob.
  • na snižování příjmu tuků tak, aby nepřekročil 30 % optimální celkové energetické hodnoty (cca 70 g na den u lehce pracujících) a na snižování příjmu cholesterolu na max. 300 mg za den.
  • na omezení živočišných tuků a zvýšení podílu rostlinných olejů a tuků. Příjem těchto tuků by měl být takový, aby obsahoval optimální složení nenasycených mastných kyselin.
  • na optimalizaci příjmu jednoduchých cukrů maximálně 10 % z celkové energetické dávky (cca 60 g na den u lehce pracujících) a na zvýšení podílu polysacharidů ve výživě.
  • na snížení spotřeby kuchyňské soli na 5 - 6 g za den a preferenci používání soli obohacené jodem.
  • na zvýšení příjmu vitaminu C na 100 mg denně a dalších ochranných látek,zejména s antioxidační aktivitou (např.: zinek, selen, vápník, jód, karoteny, vitamin E a dalších).
  • zvýšení příjmu vlákniny na 30 g za den u dospělých, což představuje 600 g zeleniny a ovoce denně. Poměr ovoce a zeleniny by měl být 1:2. U dětí od druhého roku života by měl být příjem vlákniny 5 g + počet gramů odpovídajících rokům dítěte.

Neměli bychom opomíjet i další velmi rizikový faktor pro naše zdraví a to je stres. Naučit se jej ovládat a umět mu předcházet vhodnou relaxací je cestou k udržení dobrého zdraví a směrem k správnému životnímu stylu.
Studie, které jsme prováděli se studenty Ústavu chemie potravin a biotechnologií, Fakulty chemické, byly také zaměřeny na sledování výživových zvyklostí i životního stylu a to právě ve vztahu k současným doporučením. Nejen o výsledcích těchto studií se můžete dočíst v dalších článcích.

  • I čokoláda může podpořit naše zdraví

    Vloženo: 24. 09. 2012

    Čokoláda a kakao, ze kterého je vyrobena, jsou také zdrojem polyfenolických látek s příznivým potenciálem pro ovlivnění vzniku kardiovaskulárních chorob a rakoviny. Tento příznivý efekt vychází z antioxidačních vlastností přítomných flavanolových sloučenin, které patří do skupiny flavonoidů. Pokud bychom chtěli „zdravě mlsat“, pak musíme vybírat pouze kvalitní čokolády s obsahem minimálně 70 % kakaové hmoty.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 4739×

  • Role ovoce a zeleniny v prevenci civilizačních chorob

    Vloženo: 31. 08. 2012

    Ovoce a zelenina (OZ) patří k významným součástem naší výživy a přináší nám jak živiny, vlákninu a různé typy fotochemikálií, které mohou podpořit naše zdraví a zabránit vzniku některých typů civilizačních chorob (chronických neinfekčních chorob) jako rakoviny a kardiovaskulárních chorob. Ve výživových doporučeních najdeme, že bychom měli konzumovat 600 g OZ (včetně zeleniny tepelně upravené) na den a osobu, přičemž zeleniny by z tohoto množství mělo být asi 400 g. Podstatné je, aby byla dodržována co největší pestrost při výběru konzumovaných druhů OZ, protože jenom tak je možné využít jejich fytochemického potenciálu pro naše zdraví.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 4739×

  • Fytoestrogeny

    Vloženo: 30. 08. 2012

    K zajímavé skupině rostlinných biologicky aktivních látek patří fytoestrogeny, které jsou skupinou látek, mající schopnost, díky své podobné chemické struktuře, nahrazovat ve svém účinku estradiol - ženský pohlavní hormon a tak podpořit u žen jeho slábnoucí aktivitu ve středním věku a úplnou nečinnost v období menopauzy. Je však nutné podotknout, že účinek rostlinných estrogenů je mnohonásobně nižší než účinek ženského hormonu. Estrogenní hormon estradiol řídí menstruační cyklus. Pokud je aktivní má pro ženu navíc pozitivní ochranné účinky.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 33037×

  • Luštěniny v naší výživě

    Vloženo: 29. 08. 2012

    Luštěniny jsou zralá suchá semena luskovin, což jsou jednoleté druhů rostlin čeledi bobovitých (Fabaceae). K typickým představitelům patří hrách, fazole, čočka, sója a cizrna. Luštěniny patří v České republice k nejméně oblíbeným typům potravin. Jejich spotřeba je kolem 2 kg/osobu/rok, což je škoda, protože jsou dobrým zdrojem bílkovin, vlákniny, minerálních látek a v menší míře i vitaminů a bylo by vhodné, aby byly častěji zařazovány do našeho jídelníčku.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 5539×

  • Mozek a jeho výživa

    Vloženo: 27. 08. 2012

    Jak si zachovat duševní svěžest? Ať už před zkouškou, důležitým jednáním, nebo prostě stále a nejlépe až do pozdního věku? Pro podporu koncentrace a výkonnosti a paměti našeho mozku hraje důležitou roli kvalita a také kvantita stravy a její pravidelný přísun, dostatek kyslíku, tekutin a pohybu a také kvalitní spánek pro regeneraci. Pojďme se podívat na podporu a ochranu našeho mozku z pohledu jednotlivých vhodných živin i našeho denního jídelníčku.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 9129×

  • Sůl a zdraví

    Vloženo: 25. 08. 2012

    Sůl je pro nás nositelkou chuti a jídlo bez soli si mnozí z nás už ani neumíme představit. Je nepostradatelná při výrobě potravin (pečiva, masných produktů, tavených sýrů,pochoutek typu bramborových chipsů, tyčinek apod.), používá se jako konzervační prostředek. Právě pro to, že značné množství soli přijímáme s potravinami, do kterých se přidává během technologického procesu, je nutné omezit konzumaci potravin s vysokým podílem soli, omezit solení hotových pokrmů a solit umírněně i při vlastním vaření.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 4294×

  • Fytosteroly v naší výživě

    Vloženo: 25. 08. 2012

    Fytosteroly, jak už sám název napovídá, jsou steroly pocházející z rostlin. Nacházejí se v rostlinných buňkách, kde kromě dalších biologických funkcí hrají roli jako strukturní složky buněčných membrán. Fytosteroly se strukturálně podobají cholesterolu, od kterého se liší postranním uspořádáním řetězce. Jejich význam pro naše zdraví souvisí s jejich preventivního působení především proti kardiovaskulárním onemocněním. Pokud jsou konzumovány v dostatečném množství, mohou příznivě ovlivnit hladinu celkového a LDL - cholesterolu v plasmě.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 8688×

  • Energetické nápoje

    Vloženo: 24. 08. 2012

    I když by se zdálo, že popularita stimulačních energetických nápojů, jejichž základní složkou je kofein, je záležitostí poslední doby, existují na trhu již více jak dvacet let a klasické kolové nápoje se začaly vyrábět už v roce 1904. Tyto nápoje mají svým konzumentům přinést podporu v odstranění únavy, zisku energie, zvýšení bdělosti, zlepšení kognitivních schopností a také zlepšení nálady a původně byly určeny pro občasné užití, nicméně dnes se jejich konzumace masově rozšířila a stala se módní záležitostí hlavně mezi adolescenty a mladými dospělými.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 5657×

  • Kurkuma a nanotechnologie

    Vloženo: 21. 08. 2012

    Kurkuma (kurkumin, tumerie) je žluté koření, které se získává z oddénků tropické rostliny kurkumy dlouhé (Curcuma longa) z čeledi zázvorovitých (Zingiberaceae). Toto kdysi vzácné koření pochází z Indie, kde má mimořádné místo v sociálních kulturních a léčitelských tradicích. Právě její léčebný potenciál, který ji vymezil zvláštní postavení v indické ayurvédě byl základem pro vědecký zájem o její účinky.

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 5641×

  • Poznáme celozrnné potraviny?

    Vloženo: 21. 08. 2012

    Epidemiologickými studiemi byl zjištěn vztah mezi příjmem celozrnných potravin a redukcí rizika rozvoje chronických neinfekčních chorob (kardiovaskulárních chorob, diabetu II. typu a některých druhů rakoviny) a také zlepšení zdraví střev a snížení zánětlivých procesů. Díky těmto příznivým výsledkům bylo doporučeno celozrnné potraviny konzumovat ve zvýšeném množství. Stále je ale věnována pozornost vědeckých studií na dosud nedostatečně vysvětlené mechanismy, které by mohly tyto příznivé výsledky způsobovat. Spotřebitel je sice nabádán, aby nahrazoval výrobky z bílé mouky výrobky z mouky tmavé nebo celozrnné z důvodů snížení příjmu energie a zvýšení příjmu ochranných látek, ale mnohdy je těžké si v obchodě správně vybrat. Jak vlastně poznat celozrnný výrobek?

    Rubrika: Věda pro zdravý životní styl, Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně, Přečteno: 4044×

1 2 3 4 5

Pomůžeme vyřešit váš problém

Volejte, pište, vyhledávejte! tel.: 541 149 301, info@chempoint.cz Skype: chempoint.cz

Uživatelské odkazy a odkazy o projektu

O projektu Aktuality Kontakt Cíle projektu Jak publikovat Přihlášení Registrace