Konzumace kávy – zdravotní přínos i rizika

20. 08. 2012

Související obrázky

Coffea arabica - kávovník arabský

Konzumace kávy – zdravotní přínos i rizika.jpg

Velmi oblíbeným nápojem je bezesporu káva, která na světě po vodě zaujímá druhou pozici v objemu konzumace, a to přibližně 500 milionů šálků ročně. Má za sebou také dlouhou historii sahající někde do období 550 př.n.l. a pochází z oblasti východní Afriky. V dnešní době je káva pěstována ve více jak 70 zemích světa, nicméně hlavními producenty jsou Brazílie a Kolumbie s 39% podílem na světovém trhu a k těm větším producentům patří také Etiopie a Indie. Kávu pijeme pro její povzbuzující efekt na naši nervovou soustavu a díky příjemné chuti. Káva také obsahuje řadu látek, které mohou příznivě i nepříznivě ovlivňovat naše zdraví.

Kávu si spojujeme hlavně s obsahem kofeinu, poprvé izolovaného z kávy v roce 1820. Kofein je chemicky purinový alkaloid 1,3,7-trimethylxantin, který je doprovázen dimethylxantiny theobrominem, theofylinem a paraxantinem. V nepražené zelené kávě se nachází alkaloid trigonellin, který se pražením mění na kyselinu nikotinovou, což je vitamin skupiny B-niacin.

Průměrný obsah kofeinu v kávě je velmi závislý na množství kávy, způsobu přípravy nápoje (spařením v šálku, filtrováním, ..), teplotou vody a dobou extrakce. Roli hraje i druh použité kávy (arabika, robusta,..). Průměrný obsah kofeinu v jednom šálku kávy/100ml je asi 80 mg, v instatntní 29-91 mg, v překapávané 37-132 mg a filtrované 93-127 mg.

Doporučované množství kávy pro její příznivé účinky na zdraví je asi 300 mg, což odpovídá 4 - 6 šálkům kávy denně. Kofein z tohoto množství kávy podporuje naši mozkovou činnost, pomáhá odstranit únavu, zlepšuje náladu a zvyšuje pozornost a zlepšuje paměť.

Ve vyšších dávkách ale může mít i negativní účinky. Dochází k podrážděnosti, bolesti hlavy někdy i svalové bolesti, nespavosti, zvýšené tvorbě moči, zrychlené srdeční činnosti, u citlivých jedinců může dojít i k arytmii, nebo ke zvýšení krevního tlaku. U některých konzumentů může káva vyvolávat žaludeční potíže, které souvisí se zvýšením kyselosti žaludeční šťávy a následným tzv. pálením žáhy. Nepříznivé účinky může mít i interakce kofeinu s hormony, kterými se léčí postmenopauzální problémy, což může mít vliv i na riziko vzniku rakoviny prsu. Kofein může mít také negativní vliv na rozvoj revmatoidní artritidy a vápníkovou bilanci, což může podporovat rozvoj osteoporózy.

Kofein se dostává do krve poměrně rychle. Maximální koncentraci je možné očekávat od 15-120 min po vypití kávy a rychlost jeho absorpce může být snížena přítomností tráveniny v tenkém střevě nebo zvýšenou koncentrací přijatého kofeinu. Kofein napomáhá vstřebávání alkoholu.

Alkaloid theofylin je znám svými bronchodilatačními účinky, rozšiřuje dýchací cesty, což může pomáhat při lehčích typech astmatu. Experimentálně bylo zjištěno, že tento účinek může trvat až 4 h, což je pozitivní pro nemocné, ale na druhé straně může být problém, pokud takto postižený člověk jde na funkční vyšetření plic. Pokud vypije kávu před vyšetřením, může dosáhnout lepších výsledků právě díky theofylinu z kávy.

Další pro zdraví významné složky kávy jsou polyfenoly kys. chlorgenová, kávová a hydroxyhydrochinon, které mají antioxidační vlastnosti a chrání tělo proti účinkům volných radikálů. Jejich působení je spojováno s dalšími pozitivními účinky kávy na zdraví. Vědeckými studiemi byly prokázány ochranné účinky v kávě přítomných antioxidantů na podporu a ochranu před neurodegenerativními onemocněními jako Parkinsonova a Alzheimerova choroba. Pozitivní je i vliv polyfenolů kávy na riziko vzniku diabetu 2. typu (zvýšení inzulinové senzitivity), kardiovaskulárních chorob (zamezují riziko působení oxidace LDL-cholesterolu a zánětlivých procesů) a některých typů rakoviny (jater, ledvin, premenopauzální rakoviny prsu a kolorektálního karcinomu).

V kávě se také nachází asi 20 % lipidů (kávový olej obsahující triacylglyceroly a nezmýdelnitelné složky). Z těchto složek jsou významné především terpeny kafestol a kahweol (přítomen pouze u druhu arabika). Bylo zjištěno jak experimentálně, tak i epidemiologickými studiemi, že mohou přispívat ke zvýšené hladině cholesterolu. Tomuto problému můžeme předejít pitím filtrované kávy.

Závěrem je možné říci, že konzumace kávy v rozumní míře (4-6 šálků/denně) nám může přinést nejen senzoricky příjemné potěšení, ale i podporu našeho zdraví.

Autor: Dana Vránová - Vysoké učení technické v Brně (Fakulta chemická) Přečteno: 8659×

Komentáře

  • 1. Johanka Dlouhá Reagovat 23:33, 22. 09. 2014

    Moc pěkný článek, díky, super informace jsou i tady http://www.oxalis.cz/vliv-caje-a-kavy-na-zdravi-cloveka/cz/t-329/ :)

  • 2. Jarmila Coufalová Reagovat 16:51, 25. 01. 2019

    Moc děkuji za zajímavý článek o kávě.

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné

Pomůžeme vyřešit váš problém

Volejte, pište, vyhledávejte! tel.: 541 149 301, info@chempoint.cz Skype: chempoint.cz

Uživatelské odkazy a odkazy o projektu

O projektu Aktuality Kontakt Cíle projektu Jak publikovat Přihlášení Registrace